Banden Wielen Service Nieuws Route

Vier wielen uitlijnen in 3D, de toekomst al realiteit

Beste van de wereld
Bij Mensink Banden en Wielen worden personenauto’s en bestelwagens uitgelijnd met het Hunter DSP600 Digital
imaging 3-D uitlijnsysteem. Qua meetnauwkeurigheid hoort Hunter tot de top. Unieke voordelen bieden onder andere de uitgebreide en accurate database met meetwaarden
(up-to-date gehouden via internet) en de ongeëvenaarde werksnelheid.

Krab
Achterwielen bepalen de rijrichting. Wie volstaat met het instellen van de voorwielen ten opzichte van de middellijn,
loopt gevaar dat het voertuig zich zal voortbewegen als een krab. De voorbanden slijten versneld. Vierwieluitlijning is verplicht voor een 100% resultaat. Bij deze methode wordt
de resultante van de sporing van de achterwielen (de stuwlijn) als basis genomen voor het afstellen van de voorwielen. Als
de achterwielstanden verstelbaar zijn, zorgen de uitlijnexperts van Mensink Banden en Wielen dat de rijlijn van de ‘achteras’ precies samenvalt met de hartlijn van de carrosserie.

Uitslingeren
In de eerste fase van het uitlijnen, waarin de opspanhulpmiddelen worden gemonteerd, is het zaak (kleine) slagen in de wielen te compenseren. Evenzo geldt dit voor mogelijke bevestigingsfouten, zoal vanwege verontreinigingen op de velgranden. Uitslingeren noemt de uitlijnmonteur dit proces. Bij conventionele apparatuur komt ‘t neer op het heen en weer draaien van elk wiel nadat het is opgekrikt. Beschouw ‘t als het vergelijken van de slingerbeweging met een verticaal gehouden waterpas. Uitslingeren zorgt dat de werkelijke wielstanden worden gemeten.

Hellend vlak
Conventionele uitlijnapparatuur dient te worden gebruikt op een horizontaal oppervlak - meestal een speciale hefbrug - omdat dit dient als referentie voor de metingen. Bij de futuristisch ogende driedimensionale uitlijncomputer van Mensink Banden en Wielen worden geen meetkoppen met projectoren, camera’s of elektronica aan de wielen gehangen, maar gecodeerde reflectoren die ondubbelzinnig worden herkend door een viertal digitale camera’s. Nadat de auto een stukje achteruit en weer vooruit is gerold toont het beeldscherm direct alle wielstanden. De enige voorwaarde om deze handeling uit te voeren (die het ouderwetse uitslingeren vervangt) is dat de camera’s de reflectoren zien. Een horizontaal meetvlak is niet per se nodig.